Lenkkeily vs. juoksu. Tiedätkö niiden välisen eron?

Lenkkeily vs. juoksu. Tiedätkö niiden välisen eron?

1. 2. 2023 5 min. luetaan

Lenkkeily ei ole vain uusi ja "moderni" nimi juoksulle. Mitä hölkkä on ja milloin oikeastaan juokset? Ota selvää Top4Runningista!

Lenkkeily ja juoksu. Kaksi hyvin samankaltaista mutta erilaista liikuntaa. Tutustu niiden eroihin, hyötyihin ja siihen, kenelle ne sopivat.

Lenkkeily tai intiaanijuoksu juoksu

Nykypäivän juoksumaailmassa käytetään yhä useammin termiä hölkkä. Sillä tarkoitetaan kevyellä vauhdilla tapahtuvaa juoksua ja kävelyä vuorotellen. Tämä tapa liikkua pisteestä A pisteeseen B juontaa juurensa intiaanien ajoilta, minkä vuoksi olet luultavasti kuullut nimityksen intialainen juoksu, kuten sitä myös yleisesti kutsutaan.

Mitkä ovat lenkkeilyn hyödyt?

Lenkkeily on aerobista liikuntaa, ja sen intensiteetti on matala tai kohtalainen. Se on erinomainen väline fyysisen kunnon ja kestävyyden kehittämiseen sekä painonpudotukseen ja rasvanpolttoon, sillä se lisää kokonaiskalorinkulutusta. Se on hyvin joustava, koska on vain sinusta kiinni, kuinka pitkän matkan juokset ja kuinka pitkän matkan kävelet. Voit laatia etukäteen suunnitelman, esimerkiksi 1 minuutti hölkkää / 1 minuutti kävelyä, mutta voit myös vain seurata omaa oloasi.  Toinen etu on se, että sinun ei tarvitse huolehtia reitin korkeudesta eikä mitata mitään mittareita, kuten aikaa, kilometrejä tai keskimääräistä vauhtia. Laitat vain juoksukengät jalkaan ja juokset!

Kenelle lenkkeily sopii?

  • Aloittelijoille - Lenkkeily auttaa sinua löytämään oman terveen suhteesi juoksemiseen juoksun alkaessa. Alat vähitellen sisällyttää "hölkkäjuoksuja" päivittäiseen rutiiniin ja kehosi alkaa tottua liikuntaan. Kun et liioittele aloitusta, vältät ylikuntoa, sinulla on tilaa hallita juoksutekniikkaasi, etkä stressaa ajasta tai kilometrimääristä.
  • Ylipainoisille henkilöille - Juokseminen aiheuttaa paljon painetta tuki- ja liikuntaelimille sekä ylipainoisilla ihmisillä on paljon suurempi vaara saada kiputiloja. Lisäksi huono juoksutekniikka voi aiheuttaa  peruuttamattomia vaurioita nivelille, jänteille ja nivelsiteille, joten aloita hölkkääminen hitaasti. Suosittelemme, että otat yhteyttä ammattilaiseen, kuten fysioterapeuttiin tai juoksuvalmentajaan, joka voi antaa sinulle arvokkaita neuvoja ennen aloittamista.
  • Juoksijoille loukkaantumisen tai sairauden jälkeen -Jos palaat juoksemisen pariin sairauden tai terveydellisten komplikaatioiden jälkeem, aloita hölkkäämällä ja palaa vähitellen vammaa tai sairautta edeltävään vauhtiin. Varo, että kiirehtiminen voi johtaa entistä suurempaan kipuun tai uusiutumiseen.

Asics_Gel-Nimbus_25

Ja mitä juokseminen tarkoittaa?

Juoksu on jatkuvaa ja keskeytymätöntä toimintaa tahdissa. Juoksija seuraa juostua matkaa, vauhtia tai kokonaisaikaa. Sen jälkeen hän analysoi tietoja ja tilastoja esimerkiksi urheilukellosta tai pitää juoksupäiväkirjaa. Juoksija myös vuorottelee useiden eri harjoittelumuotojen ja intensiteettien välillä, esimerkiksi, tempojuoksuja, intervallijuoksuja, pitkiä juoksuja tai juoksuja mäkiä tai portaita ylöspäin, oiden aikana myös voimaa harjoitellaan. Jotkut suosivat lyhyitä ja nopeita matkoja, toiset taas pitkiä kestävyysmatkoja. Lyhyesti sanottuna, nautinnon lisäksi juoksijat juoksevat tietyn tarkoituksen vuoksi, kuten juoksukilpailun suorittamiseksi tai henkilökohtaisen ennätyksensä parantamiseksi.

Juokseminen ja sen hyödyt

Juoksun tärkein etu lenkkeilyyn verrattuna on suhteellisen korkea intensiteetti, joka parantaa tai pitää henkilön erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa. Toinen myönteinen asia on harjoitusten monipuolisuus. Juokseminen opettaa fyysisen kestävyyden lisäksi myös henkistä kestävyyttä = kurinalaisuutta. Jos henkilö harjoittelee juoksukilpailua varten, hän todennäköisesti noudattaa harjoitussuunnitelmaa, tekee voimaharjoittelua, palautuu perusteellisesti ja syö tasapainoisesti, jotta kisapäivänä saataisiin maksimaalinen suorituskyky.

Milloin siirtyä lenkkeilystä juoksuun?

Tai kenelle juokseminen sopii? Et varmaankaan halua kuulla tätä latteaa toteamusta, mutta emme voi sille mitään - juoksuun siirtyminen on yksilöllinen asia ja riippuu paljon subjektiivisista tunteistasi. On kuitenkin kolme perusasiaa, joihin kannattaa keskittyä:

  • Kehon on oltava tottunut fyysiseen rasitukseen. - Sinun ei pitäisi olla ongelma juosta 30-40 minuuttia tasaista vauhtia pysähtymättä.
  • Sinun pitäisi olla vapaa terveysongelmista - Ei nivelkipuja tai liiallista hengästymistä.
  • Siirry juoksemiseen vähitellen -Kuuntele kehoasi ja vähennä intensiteettiä tarvittaessa. Voit vuorotella hölkkäämisen ja juoksemisen välillä ja leikkiä vauhdilla!

Běhání_vs_jogging

Mitä yhteistä on lenkkeilyllä ja juoksulla?

Vaikka jokaiseen aktiviteettiin suhtaudutaan eri tavalla, on olemassa muutamia yhteisiä etuja, joita se tuo elämääsi:

  • Kasvattaa fyysistä kuntoa
  • Myönteinen vaikutus sydän- ja verisuonijärjestelmään ja sydämen toimintaan.
  • Parantaa yleistä terveyttä, elinvoimaa ja kestävyyttä.
  • On väline painonpudotukseen
  • Luonnossa olemisella on myönteinen vaikutus (usein stressaantuneeseen) mieleesi.

Olitpa sitten lenkkeilijä tai juoksija, tärkeintä on nauttia liikkeestä. Ei ole väliä, treenaatko kilpailua varten vai juoksetko huviksesi - tärkeintä on löytää oma SYY ja pitäytyä siinä!