Juoksumatolla juokseminen: Juoksumatto: Edut, haitat ja minkälaiseen juoksuun se sopii?

Juoksumatolla juokseminen: Juoksumatto: Edut, haitat ja minkälaiseen juoksuun se sopii?

27. 3. 2022 4 min. luetaan

Juoksumatolla juokseminen on nykyään hyvin aliarvostettua, mutta sillä on varmasti paljon annettavaa. Meillä on hyvät ja huonot puolet ja millaisiin juoksuharjoituksiin se sopii.

Yksi tärkeä lause aluksi - jokainen ihminen on erilainen, ja hänellä on erilaiset mieltymykset ja tavoitteet, ja siitä riippuu, millaista juoksua hän suosii. On mahdotonta sanoa, onko juoksumatolla juokseminen parempaa vai huonompaa kuin luonnossa juokseminen. Löydä kompromissi ja tasapaino näiden maailmojen välillä kanssamme!

Juoksumatolla juoksemisen edut

1) Tasainen pinta

Juoksumatolla juostaan tasaisella ja pehmeällä alustalla, mikä on hyvä asia, toisin kuin ulkona kaupungin teillä. Asfaltilla iskut ovat paljon suurempia, ja sen myötä niveliin, nivelsiteisiin ja jänteisiin kohdistuva paine kasvaa.

2) Juoksu kaikissa sääolosuhteissa

Kylmä, sade tai lumi ei voi pysäyttää sinua. Sinun ei tarvitse miettiä sopivia talvivaatteita tai vedenpitäviä kenkiä. Mene vain juoksumatolle ja harjoittelu voi alkaa!

3) Mahdollisuus juosta kotona

Nykyään, ehkäpä covidin jälkeisenä aikakautena, on yhä suositumpaa, että kotona on juoksumatto. Se on kevyt ja kannettava, ja voit käyttää sitä milloin haluat, kun katsot suosikkiohjelmaasi. Juoksumattoja on monenlaisia, joten tutustu ensin juoksumattoarvosteluihin ja valitse omiin tarpeisiisi sopiva!

4) Sopii erinomaisesti nopeusharjoitteluun

Juoksumatto on ihanteellinen kumppani nopeusharjoitteluun, kuten intervalli- tai tempojuoksuun. Aseta vain sopiva harjoitusohjelma, äläkä huolehdi mistään muusta. Voit keskittyä vain itseesi ja nopeuteesi, eikä sinun tarvitse huolehtia ympäristötekijöistä, kuten vaihtuvista pinnoista, jalankulkijoista, pyöräilijöistä tai autoista.

5) Yksi pari kenkiä riittää

Yksi pari laadukkaita juoksukenkiä riittää varmasti juoksumatolla juoksemiseen. Toisin kuin ulkona juokseminen, jossa sinun on käsiteltävä erilaisia pintoja ja mukautettava jalkineesi sen mukaisesti. - maantiejuoksukengät ovat ihanteellisia asfaltille, ja polkukengät ovat täydelliset maastojuoksuun, ja niiden tehokas pito pitää sinut pystyssä epätasaisilla, liukkailla ja kivisillä pinnoilla. On myös kenkiä, joilla on turvallista juosta sekä tiellä että polulla.

Top4Running vinkki: Katso 5 parasta juoksukenkää juoksumatolle. Juoksumatot löytyvät lähes jokaiselta kuntosalilta, joten valitse juoksumatolla juoksemiseen kevyet, hengittävät kengät, jotka sopivat hyvin jalkaasi ja joissa voit harrastaa voimaharjoittelua. Suosittuja kokoelmia ovat adidas Ultraboost ja Nike Pegasus.

adidas_Ultraboost_running_shoes

Juoksumatolla juoksemisen haitat

1) Ulkona olemisen puuttuminen

Raikkaan ilman ja luonnosta saatavan energian puute on yksi suurimmista haitoista. Yritä yhdistää juoksumatolla juokseminen luontokävelyihin ainakin aurinkoisina päivinä D-vitamiinin ja LUONNONVITAMIININ saamiseksi.

2) Voi olla stereotypia

Voitko juosta pitkään ulkona, mutta juoksumatolla väsyt juoksemiseen muutaman minuutin jälkeen ja lakkaat nauttimasta siitä? Se johtuu samasta ympäristöstä. Kokeile vaihdella nopeutta ja kaltevuutta juostessasi juoksumatolla ja kuuntele suosikkisoittolistasi tai podcastia. Monissa juoksumatoissa on myös näyttö, joka simuloi luonnonympäristöä - vuoria, metsiä, niittyjä.

3) Sinun on maksettava siitä

Juoksumatolla juoksemiseen ei ole olemassa "kenkä ja juokse" -periaatetta. Usein sinun on ajettava kuntosalille, mikä aiheuttaa kuljetus- ja sisäänpääsykustannuksia. Hanki kuntosalille alennettu pääsymaksu, joka voi vähentää kustannuksia. Muista kuitenkin, että se on investointi sinuun ja terveyteesi. Jos nautit siitä, se on ehdottomasti sen arvoista.

Nike_running_shoes

Onko juoksumatolla mahdollista laihtua?

Juoksumatolla juokseminen on yksi niistä fyysisistä aktiviteeteista, jotka lisäävät kokonaiskalorinkulutusta. Jos kalorien kulutus on suurempi kuin kalorien saanti, laihdut. Juoksumatolla juokseminen voi auttaa merkittävästi painonpudotuksessa. Palanut energia riippuu harjoituksen pituudesta ja intensiteetistä. Miten juoksumattoharjoittelusta saadaan tehokkaampaa?

  • Juokse kuten ulkona, käytä käsiäsi ja hengitä kunnolla
  • Aseta pieni kaltevuus ilmanvastuksen lisäämiseksi
  • Kovissa nousuissa hidasta vauhtia ja simuloi kävelyä ylämäkeen - tämä vahvistaa pakaroita ja jalkoja.

Olitpa sitten vannoutunut juoksumattojen ystävä tai ulkona juoksemisen ystävä, uskomme, että olemme esitelleet sinulle molempien maailmojen parhaat puolet. Ole vaihteleva ja yritä irrottautua rutiineistasi. Anna mahdollisuus uusille juoksuille, ehkä löydät piilevän potentiaalisi!

Varustaudu juoksuharjoitteluun Top4Runningin avulla!

Miehet Naiset